DuPont lanceert Tyvek® 500 Xpert, een nieuw beschermingsniveau in de categorie type 5/6

DPT_EMEA_Tyvek_Classic_Xpert_Application_218x109
DPT_EMEA_Tyvek_Classic_Xpert_Studio_218x109

Genève, Zwitserland, November 2012 - Of het nu gaat om het met schadelijke sprays werken in een garage , het verplaatsen van gevaarlijke materialen of het beschermen van bewijsmateriaal op een plaats delict, werknemers hebben deskundige kleding nodig die hen beschermt tegen diverse verontreinigingen en deeltjes. Na 18 jaar lang succesvol mensen en processen te hebben beschermd met Tyvek® 600, heeft DuPont haar twee generatie overalls ontworpen, de Tyvek® 500 Xpert, om een nog hoger beschermingsniveau en extra comfort te leveren in de categorie type 5/6.

Het nieuwe ontwerp en de nieuwe constructie houdt 99,2% stof buiten (1) en drie keer zoveel vloeistof (2) dan zijn voorganger. De overall is licht van gewicht en duurzaam en beschikt over innovatieve designelementen waarmee een uitzonderlijk hoog niveau van bescherming wordt behaald voor dragers en processen. Toch werd hij tegen dezelfde prijs op de markt gebracht als de Tyvek® 500, zodat werknemers kunnen worden beschermd met verbeterde overalls die voor het bedrijf financieel haalbaar blijven.

Betere bescherming tegen vloeistoffen
Tyvek® 500 Xpert biedt de drager de allerbeste bescherming tegen vloeistoffen dankzij naden met een nieuwe technologie waarop patent is aangevraagd. DuPont zet met ieder detail een nieuwe standaard en hierdoor slaagt de Tyvek® 500 Xpert voor de strenge type 6-testmethode (EN ISO 17491-4 Method A:2008). Ook toont Tyvek® 500 Xpert een hogere mate van bescherming tijdens tests volgens de strengere type 4 neveltest voor hele pakken (EN ISO 17491-4 method B). Hij vertoont in feite aanzienlijk minder lekkage van vloeistoffen dan traditioneel gestikte naden, zodat de drager meer gemoedsrust heeft. Bovendien is de nieuwe Tyvek® 500 Xpert stof gecertificeerd als beschermend tegen besmettelijke agentia (EN 14126), alsook tegen het chemisch doordringen van enkele lage chemicaliën op waterbasis.

Extra bescherming tegen stofdeeltjes
DuPont™ Tyvek® is een niet-geweven stof die bestaat uit ultrafijne, doorgaande vezels van polyethyleen van hoge densiteit voor een uitzonderlijke stevigheid en flexibiliteit. Bovendien is de bescherming tegen deeltjes van Tyvek® 500 Xpert het zesvoudige van Tyvek® 600 en het tienvoudige van de bescherming die wordt geboden door micoporeuze foliën (1) Zo wordt er een nieuwe standaard gezet voor bescherming tegen deeltjes, met slechts 0,8% naar binnen gekeerde lekkage over het hele pak, ten opzichte van 5% bij Tyvek 500® en 8% bij een gangbare microporeuze folie. De nieuwe overall behaalt ook klasse 2 voor bescherming tegen radioactieve deeltjes (3).

Innovatief design, uitzonderlijk hoog comfort en de allerbeste weerstand
Tyvek® 500 Xpert is volledig nieuw vormgegeven om de drager meer bescherming te bieden. Dit omvat een nieuw vormgegeven capuchon die perfect om de contouren van het gezicht en de hals past voor een verminderd blootstellingsgevaar en langere mouwen voor een perfecte pasvorm, zelfs wanneer de armen boven het hoofd worden gehouden. Dit verbeterde design houdt in dat er geen oncomfortabele duimlussen nodig zijn en het pak meer comfort en flexibiliteit biedt. Zoals gebruikers tijdens proeven vaak opmerkten, is het nieuwe design van de kleding uitermate ergonomisch voor meer bewegingsvrijheid.

Tyvek® 500 Xpert is voorzien van een ingelijmde (in plaats van ingenaaide) elastische tailleband om het aantal naden te verminderen, zodat het pak steviger is en minder kans heeft op naar binnen gerichte lekkage. Het pak is stug, robuust en slijtbestendig met een antistatische behandeling aan beide zijden. Het is vrij van siliconen en pluist uitzonderlijk weinig. Tijdens de ontwikkelingsfase heeft DuPont naar de behoeften van haar klanten geluisterd, waardoor de Tyvek® 500 Xpert nu is voorzien van een ritstrekker waarmee het gemakkelijker is voor de drager om het pak te sluiten en openen wanneer hij of zij handschoenen draagt. De rits met rem zorgt er ook voor dat de overall niet per ongeluk tijdens het werk opengaat. Tot slot laat de Tyvek® 500 Xpert zowel lucht als vochtdamp door voor een maximaal ademend effect en een hoog draagcomfort met uitmuntende bescherming.

Slimme verpakkingen
De verpakking van de Tyvek® 500 Xpert maakt het niet alleen mogelijk de beschermende overall veilig op te bergen, maar is ook voorzien van deskundig advies over het aan- en uittrekken met eenvoudige pictogrammen. De duidelijke maattabel en labels, zowel op de verpakking als op de binnenzijde van de kleding, zorgen ervoor dat het juiste kledingstuk kan worden uitgekozen. Bovendien is de nieuwe verpakking compacter om de hoeveelheid restafval te verminderen, en is deze voorzien van een hersluitbare, klevende sluiting waarmee de overall tegen beschadiging wordt beschermd zodat de kleding in goede staat blijft. Het design draagt ook bij aan de productpresentatie, aangezien de verpakking nu in displays kan worden opgehangen.

DuPont zet met Tyvek® 500 Xpert een nieuwe standaard voor bescherming en biedt de nieuwste innovatie op gebied van beschermende overalls in de categorie type 5/6 die er vandaag de dag op de markt verkrijgbaar zijn. De fantastische bescherming tegen vloeistof en stofdeeltjes zorgt ervoor dat werknemers veilig zijn en erop kunnen vertrouwen dat zij een van de beste overalls uit deze categorie dragen. DuPont gaat verder dan de CE-vereisten en duurzaamheidscontroles. Het bedrijf houdt zich doorlopend aan hoge standaarden voor kwaliteit, gezondheid, veiligheid, milieu en ethiek.

(1) Op basis van gegevens over de totale naar binnen gerichte lekkage (TILE) bij een enkele activiteit volgens EN ISO 13982-2 voor pakken met getapete maskers, enkels, manchetten en flap.
(2) Op basis van testgegevens uit een beperkte neveltest volgens methode A uit EN ISO 17491-4.
(3) Op basis van naar binnen gerichte lekkage tijdens het uitvoeren van alle activiteiten (1/TILA) volgens EN 1073-2