Onze website gebruikt cookies, zodat we u een betere service kunnen bieden. Indien u doorgaat, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies conform onze Privacyverklaring.

Nieuw duurzaam koudemiddel DuPont eind 2015 in meer dan zeven miljoen auto’s 

DuPont distribueert in alle staten van de VS en in 40 landen in Europa, Midden-Oosten en Afrika

Dordrecht, 14 oktober 2014 – DuPont verwacht dat eind 2014 3 miljoen auto’s zijn uitgerust met HFO-1234yf, het nieuwe koelmiddel voor automobiele airconditioning. Tegen het eind van 2015 verwacht het bedrijf dat dat aantal zal zijn opgelopen tot 7 miljoen auto’s. Dat maakte Kathryn K. McCord, global business director, DuPont Fluorochemicals, bekend. Zij ziet een snelle transitie naar het nieuwe koudemiddel in de automobielindustrie.

Activiteiten om dit meer duurzame koudemiddel te gebruiken zijn onlangs versterkt doordat de  Europese Commissie vasthoudt aan de Mobile Air Conditioning (MAC) Directive en door een voorstel van de Environmental Protection Agency in de Verenigde Staten om het gebruik van of R-134a in automobiele airconditioningsystemen aan banden te leggen.

“DuPont staat klaar voor levering van HFO-1234yf, dat het bedrijf onder de naam DuPont™ Opteon® YF koudemiddel verkoopt, aan zowel autofabrikanten als aan de aftermarket in de VS en Europa. DuPont was het eerste bedrijf dat productiecapaciteit voor HFO-1234yf opzette, met locaties in China en Japan, en de capaciteitsuitbreiding die we vorig jaar oktober aankondigden ligt op schema. We kunnen genoeg leveren om te voldoen aan de verwachte vraag van onze afnemers, en kunnen verdere investeringen doen als de langetermijnvraag dat rechtvaardigt”, aldus McCord.

DuPont beschikt over distributiefaciliteiten voor de aftermarket in 40 landen in Europa, het Midden-oosten en Afrika, en verspreid over de Verenigde Staten. Serviceapparatuur om dit product te gebruiken is verkrijgbaar op de markt en de servicemogelijkheden voor de aftermarket ontwikkelen zich in nieuwe landen waar auto’s die met HFO-1234yf zijn uitgerust op de markt komen. Bij de locatie van DuPont in Dordrecht komt HFO-1234yf in bulk aan en wordt het met speciale trailers en in zogenaamde tontanks  vanuit Dordrecht naar de klanten getransporteerd.

Een uitgebreid distributienetwerk en de beschikbaarheid van apparatuur stelt autofabrikanten in staat dit nieuwe product te gebruiken en te voldoen aan de MAC Directive in Europa en te profiteren van broeikasgasvoordelen in de Verenigde Staten.

De industrie maakt duidelijk steeds meer gebruik van HFO-1234yf vanwege de voordelen die het biedt, zoals koelkracht, energie-efficiëntie, veiligheid, materiaaluitwisselbaarheid, duurzaamheid en kosteneffectiviteit van het gehele systeem.

Hoewel CO2 ook werd voorgesteld als automobiel koudemiddel met een laag GWP (Global Warming Potential – aardopwarmingsvermogen), is het al 25 jaar geleden dat het eerste patent voor deze technologie werd toegekend. Alle tekenen uit de automobielindustrie wijzen er echter op dat commercialisering van deze technologie voorlopig nog toekomstmuziek is. CO2 heeft een lage energie-efficiëntie in warme klimaten, geeft kans op verstikking bij lekkages en vereist een systeem onder hoge druk dat extra gewicht met zich meebrengt en meer omvang vergt, wat problemen oplevert bij het ontwerp van kleine auto’s en, zoals is vastgesteld, hogere kosten met zich meebrengt voor automobiele airconditioning.

Opteon® YF heeft een GWP van minder dan één, wat lager is dan CO2, en is wijdverbreid aanvaard als voorkeursproduct voor een meer duurzaam automobiel koudemiddel. DuPont is al 85 jaar toonaangevend in koudemiddelen en schuim. HFO’s vormende de vierde generatie koudemiddelen, schuimen en gerelateerde producten die DuPont op de markt bracht en die veel van de technologie uitvond die airconditioning vandaag de dag mogelijk maakt.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Forward-Looking Statements:  This news release contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like "plans," "expects," "will," "believes," "intends," "estimates," "anticipates" or other words of similar meaning.  All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company's growth strategy, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of acquisitions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward-looking statements.  Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized.  Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company's control.  Some of the important factors that could cause the company's actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; significant litigation and environmental matters; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, weather events and natural disasters; ability to protect and enforce the company's intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses and successful completion of the proposed spinoff of the Performance Chemicals segment including ability to fully realize the expected benefits of the proposed spinoff.  The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.


Contact:
Willem Buitelaar
078 630 1718
willem.buitelaar@dupont.com

The DuPont Oval Logo, DuPont™and Opteon® are registered trademarks or trademarks of DuPont or its affiliates.