DuPont rondt afsplitsing Chemours af – beide bedrijven in Dordrecht op één locatie verder

Dordrecht, 1 juli 2015 – Vandaag heeft DuPont de afsplitsing van zijn Performance Chemicals business afgerond. Het bedrijfsonderdeel gaat zelfstandig verder als The Chemours Company (Chemours).

In Dordrecht hesen plant manager Nic Van den Bergh van DuPont en Marc Reijmers van Chemours vandaag de vlaggen van de beide bedrijven. De afsplitsing betekent voor DuPont in Nederland dat er sinds 1 juli twee bedrijven actief zijn op de locatie in Dordrecht. Chemours, met ongeveer 500 medewerkers, produceert er onder meer Teflon® en Viton®. DuPont, met ongeveer 300 medewerkers, maakt er de kunststoffen Delrin®, veelal gebruikt in de automobielindustrie en in onder meer huishoudelijke en medische toepassingen, en Bynel®, Fusabond® en Syrlyn®, voornamelijk gebruikt in de verpakkingsindustrie.

DuPont in Nederland

DuPont telt in Nederland naast Dordrecht nog vier locaties. In Landgraaf staat een fabriek waar Tynex® Filaments worden gemaakt, voornamelijk gebruik voor tandenborstelharen en cosmeticakwastjes. In Leiden staat een Research & Development lab voor enzymen in onder meer was- en vaatwasmiddelen en bevinden zich een aantal sales en marketingafdelingen van DuPont Industrial Biosciences. In Ouderkerk aan den IJssel bevindt zich een bedrijfsonderdeel dat sojalecithine verwerkt voor de voedingsmiddelenindustrie. In Zaandam staat een productie-eenheid waar ingrediënten voor voedingsmiddelen worden gemaakt op basis van de guarplant.

Next generation DuPont

De handel in aandelen Chemours begon vandaag op Wall Street onder het symbool “CC”. Aandeelhouders van DuPont ontvingen vandaag één aandeel Chemours voor elke vijf aandelen DuPont die zij op 23 juni 2015 in hun bezit hadden.

“De succesvolle afsplitsing vandaag bevordert de transformatie van DuPont naar een wereldwijd science en innovatiebedrijf met meer groei en meer waarde”, aldus woordvoerder Willem Buitelaar van DuPont. “We richten ons nu volledig op markten waar onze science een overduidelijk concurrentievoordeel biedt die DuPont meer en stabielere groei bezorgt. The next generation DuPont is leaner efficienter, beter in staat te profiteren van onze kerncompetenties die helpen grote wereldwijde uitdagingen op te lossen en onze klanten in staat stellen gezonder voedsel aan te bieden, advanced materials te maken uit hernieuwbare grondstoffen, genoeg energie, een betere infrastructuur en transportmogelijkheden.” Het bedrijf blijft vasthouden aan de strategie om nu  aandeelhouderswaarde te leveren en tegelijkertijd te werken aan een succesvolle toekomst.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com of download de DuPont EMEA News App voor Android en iOS. Volg DuPont via Twitter, YouTube en LinkedIn, of ‘like’ ons op Facebook.

Contact:

Willem Buitelaar