DuPont rapporteert resultaten tweede kwartaal en eerste helft 2017

Omzet 5 procent gegroeid door toename in volume

Groei van segment operationele marge zet door

Fusie tussen gelijken met Dow naar verwachting in augustus afgerond

Dordrecht, 25 juli 2017 – DuPont (NYSE: DD), een wetenschapsbedrijf dat de wereldmarkt voorziet van eersteklas innovatieve producten, materialen en diensten, maakte vandaag de resultaten bekend voor het tweede kwartaal van 2017. De GAAP1-resultaten uit de voortgezette bedrijfsactiviteiten bedroegen $ 0,97 per aandeel en het bedrijfsresultaat2 bedroeg $ 1,38 per aandeel. De GAAP1- en bedrijfsresultaten2 waren over dezelfde periode vorig jaar respectievelijk $ 1,16 en $ 1,24 per aandeel. Zie Schema B voor details over de van belang zijnde onderdelen die zijn uitgesloten van de bedrijfsresultaten per aandeel.

Over de eerste helft van 2017 realiseerde DuPont GAAP1-resultaten uit de voorgezette bedrijfsactiviteiten van $ 2,50 per aandeel en een bedrijfsresultaat2 van $ 3,02 per aandeel. De GAAP1- en bedrijfsresultaten2 waren over dezelfde periode vorig jaar respectievelijk $ 2,55 en $ 2,50 per aandeel.

De omzet over het tweede kwartaal bedroeg in totaal $ 7,4 miljard en dat is 5 procent hoger vergeleken met vorig jaar. Hiervan werd 6 procent gerealiseerd door positieve effecten door volume, waarvan 1 procent teniet werd gedaan door een terugval in lokale prijzen. In alle te rapporteren segmenten groeide het volume, maar vooral in Agriculture, Electronics & Communications en Protection Solutions. De omzet over de eerste helft van het jaar bedroeg $ 15,2 miljard en dat betekende een toename van 5 procent ten opzichte van vorig jaar die was toe te schrijven aan 5 procent voordeel vanuit het volume. In bijna alle segmenten groeide de omzet, maar vooral in Agriculture, Performance Materials en Electronics & Communications. De omzet van Agriculture werd positief beïnvloed door de timing van de zaadleveranties te veranderen, inclusief de gewijzigde distributie in de zuidelijke VS, en dat droeg bij aan een omzetgroei van ongeveer $ 200 miljoen oftewel 1 procent voor de eerste helft van het jaar.

“Ons hogere bedrijfsresultaat per aandeel en de sterke omzetgroei van 5 procent werden aangedreven door de toename in het volume uit onze uitermate productieve innovatiepijplijn,” zei Ed Breen, voorzitter en CEO van DuPont. “We blijven de resultaten zien van de focus, efficiency en productiviteit die onze teams aan de dag leggen nu de verwachte afsluiting van de fusie met Dow in augustus steeds dichterbij komt. Onze integratieplanning zal het ons mogelijk maken om snel met de implementatie te beginnen. Daaronder valt ook de lancering van de projecten om ons kostensynergiedoel van $ 3 miljard te realiseren, en het neerzetten van de sterke, zelfstandige ondernemingen die wij willen creëren.”

• Belangrijke punten tweede kwartaal
  • GAAP1 winst per aandeel daalde met 16 procent naar $ 0,97 ten opzichte van $ 1,16 vorig jaar. Het bedrijfsresultaat2 per aandeel steeg met 11 procent naar $ 1,38 versus $ 1,24 het voorgaande jaar.
  • De omzet van $ 7,4 miljard is met 5 procent gegroeid. Hiervan werd 6 procent gerealiseerd door voordelen vanuit het volume, dat gedeeltelijk met 1 procent teniet werd gedaan door een terugval in lokale prijzen. In alle te rapporteren segmenten groeide het volume, maar vooral in Agriculture, Electronics & Communications en Protection Solutions.
  • Het segment operationele marges nam toe met ongeveer 80 basispunten, vooral door verbeteringen in Electronics & Communications, Industrial Biosciences en Agriculture.
  • Belangrijke punten eerst half jaar
  • GAAP1 winst per aandeel daalde met 2 procent naar $ 2,50 ten opzichte van $ 2,55 vorig jaar. Het bedrijfsresultaat2 per aandeel steeg met 21 procent naar $ 3,02 versus $ 2,50 het voorgaande jaar.
  • De omzet van $ 15,2 miljard steeg met 5 procent en dat was toe te schrijven aan volumegroei. In bijna alle segmenten groeide de omzet, maar vooral in Agriculture, Performance Materials en Electronics & Communications.
  • De omzet van Agriculture nam met 5 procent toe en dat was een weerspiegeling van een 5 procent hoger volume en een voordeel van 1 procent dat behaald werd uit de lokale prijzen, wat echter weer gedeeltelijk teniet werd gedaan met 1 procent door het negatieve effect van de portefeuille. De toename van het volume is toe te schrijven aan het effect van de verandering in de timing van de zaadleveranties, inclusief de gewijzigde distributie in de zuidelijke VS, de toegenomen verkoop van insecticiden en fungiciden, grotere omzet van sojabonen in Noord-Amerika en een grotere omzet in zonnebloem- en maïszaad in Europa. Deze groei werd echter gedeeltelijk teniet gedaan door het verwachte lagere maïsvolume dat samenhangt met een afname van het maïsareaal in Noord-Amerika.
  • De totale brutomarge van de onderneming nam toe met 45 basispunten. Het segment operationele marges nam toe met ongeveer 170 basispunten, vooral door verbeteringen in Electronics & Communications, Performance Materials en Agriculture.
  • De vrije kasstroom3 verbeterde met ongeveer $ 200 miljoen, waarbij ongeveer $ 2,8 miljard aan hogere pensioenbijdragen buiten beschouwing blijft.

DuPont zal een conferentiegesprek en webcast houden op dinsdag 25 juli 2017 om 8.00 AM ET om dit persbericht te bespreken. De webcast en extra presentatiematerialen zijn te bekijken via de investeerderswebsite van de onderneming (Events & Presentations) op www.investors.dupont.com. Een opname van de conferentiewebcast zal 90 dagen beschikbaar zijn via het telefoonnummer 1-630-652-3042, toegangscode 9189324#. Ga voor meer informatie naar het investeerderscentrum op http://www.dupont.com

Over DuPont

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com

Forward-Looking Statements:

On December 11, 2015, DuPont and The Dow Chemical Company (“Dow”) announced entry into an Agreement and Plan of Merger, as amended on March 31, 2017, and as may be amended from time to time in accordance with its terms, (the “Merger Agreement”) under which the companies will combine in an all-stock merger (the “Merger Transaction”), subject to satisfaction of closing conditions, including receipt of regulatory approval. Dow and DuPont have obtained conditional approval for the Merger Transaction from the antitrust regulatory authorities in the United States, Brazil, Canada and China, among others. The conditional approvals were granted based on the companies fulfilling their commitments to divest certain assets, among other conditions (the “Conditional Commitments”). In connection with the Conditional Commitments, DuPont entered into a definitive agreement (the “FMC Transaction Agreement”) with FMC Corporation (FMC). Under the FMC Transaction Agreement subject to the closing of the Merger Transaction in addition to customary closing conditions, including regulatory approval, FMC will acquire certain Crop Protection business and R&D assets from DuPont and DuPont has agreed to acquire certain assets relating to FMC’s Health and Nutrition segment (collectively, the “FMC Transactions”). The combined company will be DowDuPont Inc. DuPont and Dow intend, following consummation of the Merger Transaction, that DowDuPont Inc. will pursue, subject to the receipt of approval by the board of directors of DowDuPont, the separation of the combined company’s agriculture business, specialty products business, and materials science business through a series of tax-efficient transactions (collectively, the “Intended Business Separations”). For more information, please see DuPont’s latest annual, quarterly and current reports on Forms 10-K, 10-Q and 8-K, as well as the joint proxy/prospectus included in the DowDuPont Registration Statement on Form S-4 filed in connection with the Merger Transaction.

This document contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” “believes,” “intends,” “estimates,” “anticipates” or other words of similar meaning. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of recent acquisitions, timing of anticipated benefits from restructuring actions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures, financial results and timing of, as well as expected benefits, including synergies, from the Merger Transaction and the Intended Business Separations, are forward-looking statements. These and other forward-looking statements, including the failure to consummate the Merger Transaction, the Intended Business Separations, the FMC Transactions or the Conditional Commitments, to make or take any filing or other action required to consummate such transactions in a timely manner or at all, are not guarantees of future results and are subject to risks, uncertainties and assumptions that could cause actual results to differ materially from those expressed in any forward-looking statements. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology and, in general, for products for the agriculture industry; outcome of significant litigation and environmental matters, including realization of associated indemnification assets, if any; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, natural disasters and weather events and patterns which could affect demand as well as availability of products for the agriculture industry; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses; and risks related to the Merger Transaction, the Intended Business Separations, the FMC Transactions and the Conditional Commitments. These risks, as well as other risks associated with the Merger Transaction, the Intended Business Separations, the FMC Transactions and the Conditional Commitments, are or will be more fully discussed in (1) DuPont’s most recently filed Form 10-K, 10-Q and 8-K reports, (2) DuPont’s subsequently filed Form 10-K and 10-Q reports and (3) the joint proxy statement/prospectus included in the Registration Statement filed with the SEC about the Merger Transaction. Unlisted factors may present significant additional obstacles to the realization of forward-looking statements. Consequences of material differences in results as compared with those anticipated in the forward-looking statements could include, among other things, business disruption, operational problems, monetary loss, legal liability to third parties and similar risks, any of which could have a material adverse effect on DuPont’s consolidated financial condition, results of operations, credit rating or liquidity. The company assumes no obligation to publicly provide revisions or updates to any forward-looking statements, whether because of new information, future developments or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws.

1 Generally Accepted Accounting Principles (GAAP)
2 See schedules A, C, and D for definitions and reconciliations of non-GAAP measures.
3 Free cash flow is defined as cash used for operating activities less purchases of property, plant and equipment.  See schedule A for reconciliation of non-GAAP measure.

#   #   #