DuPont presenteert tijdens COP21 oplossingen om uitstoot broeikasgas te verminderen

06122015 Jeroen van Campen DuPont

Cellulose Ethanol Technologie van DuPont vermindert uitstoot koolstof met 90 procent

ten opzichte van traditionele benzine

Parijs, 6 december 2015 – Nu regeringen en overheden vanuit de hele wereld zich verbinden aan klimaatacties tijdens de COP21 conferentie in Parijs, zullen ze oplossingen zoeken om aan hun beloftes te voldoen. Jeroen van Campen, global leader Cellulosic Ethanol Licencing bij DuPont, besprak tijdens een forum van ePure vandaag hoe deze cellulose ethanol technologie de uitstoot van schadelijke broeikasgassen met 90 procent kan verminderen ten opzichte van traditionele benzine.

Van Campen, werkzaam bij de vestiging van DuPont in Leiden, presenteerde de oplossing van DuPont tijdens de World Climate Summit 2015 in Parijs. “We zetten onze vergaande expertise op het gebied van landbouw en biotechnologie in om vooruitstrevende hernieuwbare brandstoffen op de markt te brengen”, zegt Van Campen. “We zien dat het effect van deze technologie zich verspreidt over de wereld, en zorgt voor economische en  milieuvoordelen en energiezekerheid in samenlevingen overal ter wereld.”

De inzet van DuPont om de uitstoot van broeikasgas te verminderen, bereikte onlangs een hoogtepunt met de opening onlangs van ’s werelds grootste cellulose ethanolfabriek in Nevada, Iowa (Verenigde Staten). Als deze nieuwe fabriek eenmaal volledig in gebruik is genomen, kan die 30 miljoen gallon, ofwel zo’n 115 miljoen liter ethanolbrandstof per jaar produceren. “En dat is nog meer van één fabriek, de eerste van vele, want we zijn wereldwijd met licenties voor deze technologie bezig,” vervolgt Van Campen.

Van Campen deed een dringend beroep op regeringen en overheden in de wereld gelijke tred te houden met de wetenschap en deze vooruitstrevende en vernieuwende oplossingen voor onze zeer urgente problemen. “Zoals we allemaal weten, is de prijs voor de meest gebruikte energievormen historisch laag, met als gevolg dat onze zich ontwikkelende industrietak met zijn duurzame oplossingen alleen in staat zal zijn zich verder te ontwikkelen als die wordt gesteund door beleid dat verdere investeringen stimuleert,” concludeert Van Campen.

“Hernieuwbare cellulose ethanol op commerciële schaal is één van de meest opwindende oplossingen van onze tijd, en klaar voor wereldwijde toepassing vandaag de dag. De voordelen van cellulose ethanol zijn duidelijk vergeleken met fossiele brandstoffen. Nu moeten we doorzetten om een duurzame energietoekomst te creëren, en DuPont kan overheden helpen hun milieudoelstellingen te bereiken,” voegt Van Campen toe.  “We geloven sterk in samenwerking, en we staan klaar om met alle betrokken te werken aan een betere toekomst. We doen daarom een beroep op overheden om een robuust kader neer te zetten en met ons samen te werken om de uitstoot van broeikasgassen in de transportsector te verminderen.”

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Forward-Looking Statements: This document contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” “believes,” “intends,” “estimates,” “anticipates” or other words of similar meaning. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of recent acquisitions, timing of anticipated benefits from restructuring actions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward looking statements. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology; significant litigation and environmental matters; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, weather events and natural disasters; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses, including timely realization of the expected benefits from the separation of  Performance Chemicals. The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.