DuPont maakt resultaten vierde kwartaal en volledig jaar bekend - 2016

Resultaat 2016: Operationele winst per aandeel stijgt met meer dan 20%
Kostenbesparingsinzet in 2016 overtroffen
Vrije kasstroom in 2016 met $1,6 miljard toegenomen

Wilmington, Del., 24 januari 2016 – DuPont (NYSE:DD), een bedrijf dat door de wetenschap gedreven innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de markt brengt, kondigt vandaag een GAAP1 winst aan over het vierde kwartaal van 2016 van $0,29 per aandeel en een operationele winst2 van $0,51 per aandeel. In het voorgaand jaar bedroegen de GAAP1 en operationele resultaten2 respectievelijk een verlies van $0,26 per aandeel en een winst van $0,27 per aandeel. GAAP1 inkomsten uit doorlopende activiteiten vóór belastingen bedroegen $353 miljoen, dit is inclusief $599 miljoen als gevolg van een bijzondere waardevermindering van activa en de transactiekosten die teniet werden gedaan door een niet-operationeel pensioen/OPEB winst van $382 miljoen. Voorgaand jaar bedroeg het GAAP1 verlies uit voortgezette bedrijfsactiviteiten $421 miljoen, vóór belastingen. Hier is een belasting van $775 miljoen voor herstructureringskosten in inbegrepen.

Over het gehele jaar leverde DuPont een GAAP1 winst van $2,85 per aandeel en een operationele winst2 van $3,35 per aandeel. Vorig jaar bedroegen de GAAP1 winst en de operationele winst2 respectievelijk $2,09 en $2,77 per aandeel.

De omzet in het vierde kwartaal bedroeg $5.2 miljard, een daling van 2 procent ten opzichte van 2015 doordat het valutavoordeel van 1 procent teniet werd gedaan door een afname van 2 procent in lokale prijzen en een daling in volume van 1 procent. Het totale volume daalde omdat de groei bij Performance Materials, Electronics & Communications en Industrial Biosciences teniet werd gedaan door de dalingen in Agriculture, als gevolg van de timing van de omzet van zaden in het vierde kwartaal. Dit kwam voornamelijk door veranderingen in de marktbenadering in het zuidelijk deel van de VS. Zonder deze verandering in timing zou de omzet met 2 procent gestegen zijn. Over het gehele jaar bedroeg de omzet $24,6 miljard, een daling van 2 procent ten opzichte van 2015 vanwege negatieve valuta-effecten van 1 procent en een daling van 1 procent in lokale prijzen.

De vrijekasstroom verbetering van $1,6 miljard over het gehele jaar weerspiegelt de hogere winst, lagere investeringen, lagere belastingbetalingen en de afwezigheid van de kasuitstroom van Chemours.

“2016 was een belangrijk jaar voor DuPont. We hebben onze winstverwachtingen en onze verwachtingen omtrent kostenbesparingen, vergroting van onze operationele marge en verbetering van de vrije kasstroom ruim overtroffen,” zegt Ed Breen, Bestuursvoorzitter en CEO van DuPont. “We hebben uitstekende vooruitgang geboekt met onze strategische prioriteiten in 2016 om aandeelhouderswaarde te verhogen en we bouwen in 2017 voort op deze basis. We kijken uit naar het afronden van de fusie met Dow en blijven constructieve discussies voeren met toezichthouders in de belangrijkste rechtsgebieden. We verwachten de fusie af te ronden in de eerste helft van 2017, in afwachting van wettelijke goedkeuring.”

Highlights vierde kwartaal
  • De GAAP1 winst per aandeel bedroeg $0,29 per aandeel, tegen een verlies van $0,26 per aandeel vorig jaar. De operationele winst2 per aandeel verdubbelde bijna naar $0,51, ten opzichte van $0,27 vorig jaar.
  • De omzet van $5,2 miljard is een daling van 2 procent. Lokale prijzen namen met 2 procent af terwijl positieve valuta-effecten zorgde voor een omzetstijging van 1 procent. Het totale volume daalde met 1 procent omdat de groei bij Performance Materials, Electronics & Communications en Industrial Biosciences teniet werd gedaan door de dalingen in Agriculture, als gevolg van de timing van de omzet van zaden in het vierde kwartaal. Dit kwam voornamelijk door een verandering in de marktbenadering in het zuiden van de VS. Zonder deze verandering van de timing zou de omzet met 2 procent gestegen zijn.
  • De operationele winstmarge voor het gehele segment steeg met ongeveer 350 basispunten.
  • De GAAP operationele kosten3 daalde met 5 procent. Operationele kosten, exclusief speciale posten en niet-operationele pensioen/OPEB kosten, daalden met 9 procent ten opzichte van vorig jaar.

Onderstaand een samenvatting van de resultaten van alle rapporterende segmenten over het vierde kwartaal en het gehele jaar in vergelijking met het voorgaand jaar, tenzij anders vermeld.

Agriculture – Het operationele verlies van $19 miljoen in het vierde kwartaal is een verbetering van $35 miljoen, of 65 procent. Een valutavoordeel van $78 miljoen en kostenbesparingen zijn gedeeltelijk teniet gedaan door de timing van zaad leveringen, vooral met betrekking tot de marktbenadering in het zuiden van de VS. Operationele marges zijn met ongeveer 210 basispunten vergroot.

Het operationele resultaat van $1.758 over het gehele jaar is met $112 miljoen toegenomen, of 7 procent. Kostenbesparingen en lagere productiekosten zijn gedeeltelijk teniet gedaan door de timing van levering van zaden, in relatie tot de marktbenadering in het zuiden van de VS. Operationele marges zijn met ongeveer 170 basispunten vergroot.

Electronics & Communication – De operationele winst in het vierde kwartaal bedroeg $98 miljoen, een stijging van $11 miljoen of 13 procent, dankzij kostenbesparingen en volumegroei van Solamet® pasta. Operationele marges zijn met ongeveer 115 basispunten vergroot.

De operationele winst van $385 miljoen over het gehele jaar is gelijk met het voorgaand jaar. De kostenbesparingen werden tenietgedaan door een lagere omzet en $16 miljoen voor de kosten van rechtszaken. De omzet daalde vanwege zwakke consumentenelektronicamarkten en een verminderde vraag in de fotovoltaïsche markt, wat van invloed was op de verkoop van Tedlar® film. Operationele marges zijn met ongeveer 90 basispunten vergroot.

Industrial Biosciences – De operationele winst in het vierder kwartaal bedroeg $67 miljoen, een afname van $11 miljoen or 14 procent. De afname is met name te wijten aan dalingen in CleanTech. Operationele marges zijn met ongeveer 295 basispunten verlaagd.

De operationele winst van $270 miljoen over het gehele jaar is met $27 miljoen gestegen, of 11 procent. Dit weerspiegelt de kostenbesparingen en een stijging in omzet, die gedeeltelijk teniet zijn gedaan door negatieve valuta-effecten. Operationele marges zijn met ongeveer 155 basispunten vergroot.

Nutrition & Health – De operationele winst in het vierde kwartaal bedroeg $135 miljoen. Dit is een toename van $50 miljoen, of 59%, dankzij kostenbesparingen en een winst van $27 miljoen uit de verkoop van activa. Het volume bleef vrijwel gelijk doordat de groei in zoetstoffen en probiotica teniet werd gedaan door dalingen in eiwitoplossingen. Operationele marges zijn met ongeveer 615 basispunten vergroot.

De operationele winst bedroeg $504 miljoen over het gehele jaar, een stijging van $131 miljoen of 35 procent. Dit als gevolg van kostenbesparingen, omzetstijging in probiotics en culturen en een winst van $27 miljoen uit de verkoop van activa. Operationele marges zijn met ongeveer 400 basis punten vergroot.

Performance Materials – De operationele winst in het vierde kwartaal bedroeg $328 miljoen, een toename van $47 miljoen of 17 procent. Lagere productkosten, kostenbesparingen en de toegenomen vraag in automarkten wereldwijd, hebben het verlies van $33 miljoen van dit jaar vanwege het ontbreken van de fiscale voordelen vanwege de verkoop van een bedrijf vorig jaar meer dan gecompenseerd. Operationele marges zijn met 275 basispunten vergroot.

De operationele winst over het gehele jaar bedroeg $1.297 miljoen, een toename van $81 miljoen of 7 procent. Lagere productkosten, kostenbesparingen en lagere productkosten hebben $63 miljoen als gevolg van negatieve valuta-effecten en de afwezigheid van $49 miljoen in voordelen van het voorgaand jaar, bestaande uit een netto voordeel van een joint venture, de verkoop van een bedrijf en de fiscale voordelen met betrekking tot een productielocatie ten opzichte van voorgaand jaar meer dan gecompenseerd. Operationele marges zijn met ongeveer 180 basispunten vergroot.

Protection Solutions – De operationele winst in het vierde kwartaal bedroeg $142 miljoen, een afname van $5 miljoen of 3 procent. Kostenbesparingen zijn tenietgedaan door de hogere kosten als gevolg van een lagere bezettingsgraad van fabrieken en negatieve valuta-effecten. Operationele marges zijn met 180 basispunten vergroot.

De operationele winst over het gehele jaar van $668 is met $27 miljoen, of 4 procent, toegenomen. Kostenbesparingen zijn gedeeltelijk teniet gedaan door de impact van een lagere omzet. Operationele marges zijn met ongeveer 150 basispunten vergroot.

Outlook eerste kwartaal 2017
DuPont verwacht de fusie af te ronden in de eerste helft van 2017, in afwachting van wettelijke goedkeuring. DuPont verstrekt daarom alleen een richtlijn voor het eerste kwartaal van 2017. Het bedrijf verwacht dat de GAAP1 winst in het eerste kwartaal van 2017 zal dalen met ongeveer 18 procent ten opzichte van het voorgaand jaar. Bij deze GAAP1 winst is rekening gehouden met verwachte kosten van ongeveer $0,15 per aandeel voor de transactiekosten in verband met de voorgenomen fusie met Dow. De GAAP1 winst van het voorgaand jaar bevatte een nettowinst van $0,18 per aandeel uit significante items, voornamelijk als gevolg van een boekwinst op de verkoop van een entiteit.

Het is de verwachting dat de operationele winst in het eerste kwartaal van 2017 met 8 procent zal stijgen ten opzichte van het voorgaand jaar. Dit als gevolg van de voordelen van kostenbesparingen en de impact van de verandering in de timing voor zaad leveringen, vooral met betrekking veranderingen in de marktbenadering in het zuidelijk deel van de VS in Agriculture. Deze voordelen worden naar verwachting gedeeltelijk teniet gedaan door de verwachte daling van het aantal hectares geplante maïs in de VS.

DuPont houdt een conference call en webcast op dinsdag 24 januari 2017 om 8:00 EDT om dit nieuwsbericht te bespreken. Bezoek de Investor website van DuPont voor de webcast en extra presentatiematerialen (Events & Presentations) op www.investors.dupont.com. De conference call webcast kan tot 90 dagen nadien beluisterd worden via telefoonnummer +1-630-652-3042, en wachtwoord 6670063#. Voor meer informatie, bezoek het Investor Center op http://www.dupont.com.

Over DuPont
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, niet-gouvernementele organisaties en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupontnederland.nl of www.dupont.com.

1 Generally Accepted Accounting Principles (GAAP)

2 See schedules A, C, and D for definitions and reconciliations of non-GAAP measures.

3 GAAP operating costs defined as other operating charges, selling, general & administrative, and research & development costs.

E. I. du Pont de Nemours and Company

Forward-Looking Statements: This communication contains “forward-looking statements” within the meaning of the federal securities laws, including Section 27A of the Securities Act of 1933, as amended, and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. In this context, forward-looking statements often address expected future business and financial performance and financial condition, and often contain words such as “expect,” “anticipate,” “intend,” “plan,” “believe,” “seek,” “see,” “will,” “would,” “target,” similar expressions, and variations or negatives of these words.

Forward-looking statements by their nature address matters that are, to different degrees, uncertain, such as statements about the consummation of the proposed transaction and the anticipated benefits thereof. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology and, in general, for products for the agriculture industry; outcome of significant litigation and environmental matters, including realization of associated indemnification assets, if any; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, natural disasters and weather events and patterns which could affect demand as well as availability of products for the agriculture industry; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses; and risks related to the agreement entered on December 11, 2015, with The Dow Chemical Company pursuant to which the companies have agreed to effect an all-stock merger of equals, including the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, the ability to fully and timely realize the expected benefits of the proposed transaction and risks related to the intended business separations contemplated to occur after the completion of the proposed transaction. Important risk factors relating to the proposed transaction and intended business separations include, but are not limited to, (i) the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, including obtaining regulatory approvals, anticipated tax treatment, unforeseen liabilities, future capital expenditures, revenues, expenses, earnings, synergies, economic performance, indebtedness, financial condition, losses, future prospects, business and management strategies for the management, expansion and growth of the new combined company’s operations and other conditions to the completion of the merger, (ii) the ability of Dow and DuPont to integrate the business successfully and to achieve anticipated synergies, risks and costs and pursuit and/or implementation of the potential separations, including anticipated timing, any changes to the configuration of businesses included in the potential separation if implemented, (iii) the intended separation of the agriculture, material science and specialty products businesses of the combined company post-mergers in one or more tax efficient transactions on anticipated terms and timing, including a number of conditions which could delay, prevent or otherwise adversely affect the proposed transactions, including possible issues or delays in obtaining required regulatory approvals or clearances, disruptions in the financial markets or other potential barriers, (iv) potential litigation relating to the proposed transaction that could be instituted against Dow, DuPont or their respective directors, (v) the risk that disruptions from the proposed transaction will harm Dow’s or DuPont’s business, including current plans and operations, (vi) the ability of Dow or DuPont to retain and hire key personnel, (vii) potential adverse reactions or changes to business relationships resulting from the announcement or completion of the merger, (viii) uncertainty as to the long-term value of DowDuPont common stock, (ix) continued availability of capital and financing and rating agency actions, (x) legislative, regulatory and economic developments, (xi) potential business uncertainty, including changes to existing business relationships, during the pendency of the merger that could affect Dow’s and/or DuPont’s financial performance, (xii) certain restrictions during the pendency of the merger that may impact Dow’s or DuPont’s ability to pursue certain business opportunities or strategic transactions and (xiii) unpredictability and severity of catastrophic events, including, but not limited to, acts of terrorism or outbreak of war or hostilities, as well as management’s response to any of the aforementioned factors. These risks, as well as other risks associated with the proposed merger, are more fully discussed in the joint proxy statement/prospectus included in the registration statement on Form S-4 declared effective by the SEC on June 9, 2016 (File No. 333-209869), as last amended, (the “Registration Statement”) in connection with the proposed merger. While the list of factors presented here is, and the list of factors presented in the Registration Statement are, considered representative, no such list should be considered to be a complete statement of all potential risks and uncertainties. Unlisted factors may present significant additional obstacles to the realization of forward-looking statements. Consequences of material differences in results as compared with those anticipated in the forward-looking statements could include, among other things, business disruption, operational problems, financial loss, legal liability to third parties and similar risks, any of which could have a material adverse effect on Dow’s or DuPont’s consolidated financial condition, results of operations, credit rating or liquidity. Neither Dow nor DuPont assumes any obligation to publicly provide revisions or updates to any forward-looking statements regarding the proposed transaction and intended business separations, whether as a result of new information, future developments or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws. The company undertakes no duty to publicly revise or update any forward-looking statements as a result of future developments, or new information or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws.