DuPont maakt resultaten over het tweede kwartaal van 2016 bekend

Groei van volumes in productlijnen Agriculture, Performance Materials en Nutrition & Health.
Operationele winstmarge stijgt in alle rapporterende segmenten.

Wilmington, Del., 26 juli 2016 – DuPont (NYSE:DD), een wetenschapsbedrijf dat innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de markt brengt, kondigt vandaag een GAAP winst aan over het tweede kwartaal van 2016 van $1,16 per aandeel en een operationele winst2 van $1,24 per aandeel. Vorig jaar bedroegen de GAAP winst en de operationele winst2 respectievelijk $1,06 en 1,09 per aandeel.
De omzet in het tweede kwartaal bedroeg in totaal $7,1 miljard, een lichte daling ten opzichte van vorig jaar doordat de volumegroei van 2 procent teniet werd gedaan door lokale prijsdruk, valuta en het portfolio.
“Onze voortdurende focus op ons plan heeft sterke resultaten opgeleverd. Solide executie hiervan maakte een volumegroei van 2 procent mogelijk en we hebben operationele winstmarges verhoogd in alle rapporterende segmenten. Kostenbesparing, verrijking van onze productenmix door nieuwe technologieën en lagere productkosten hebben bijgedragen aan de margeverbeteringen. Constante verbeteringen op ons kostenbesparingsprogramma zorgen ervoor dat wij op de juiste koers blijven om $1 miljard aan bezuinigingen voor het einde van het jaar te bereiken,” zegt Ed Breen, Bestuursvoorzitter en CEO van DuPont. “We zijn blij met de overweldigende goedkeuring die wij hebben ontvangen van onze aandeelhouders naar aanleiding van de aangekondigde fusie. We bereiden ons voor om meteen aan de slag te gaan na de fusie, die nog altijd naar verwachting later dit jaar plaatsvindt, waarbij we nauw samenwerken met toezichthouders in alle relevante rechtsgebieden. We kijken uit naar de start van drie sterke bedrijven en ons vermogen om innovatieve oplossingen met toegevoegde waarde te verbeteren en een grotere keuze aan onze klanten te bieden.”

Highlights tweede kwartaal

• De GAAP1 winst per aandeel bedroeg $1,16 per aandeel, tegen $1,06 vorig jaar. De operationele winst2 per aandeel steeg met 14 procent naar $1,24, inclusief $0,05 per aandeel door negatieve valuta-effecten.
  • De omzet van $7,1 miljard is een gevolg van een 2 procent toename in volumegroei, dankzij Agriculture, Performance Materials en Nutrition & Health. Lokale prijzen, valuta en portfolio samen hadden een negatieve invloed op de omzet van 3 procent, wat resulteerde in een daling van 1 procent van de totale omzet.
  • De omzet in Agriculture is bepaald door een volumegroei van 3 procent, gedreven door hogere omzet van maïszaad en insecticiden, deels tenietgedaan door lagere volumes op het gebied van sojabonen in Noord-Amerika. De groei in volume werd tenietgedaan door negatieve valuta-effecten en het portfolio.
  • De totale brutowinstmarge nam met meer dan 100 basispunten toe. De operationele winstmarge voor het gehele segment steeg met ongeveer 250 basispunten, operationele marges stegen in alle rapporterende segmenten.
  • Segment operationele winst per aandeel voor belasting2 van $1.613 miljoen steeg met 11 procent, ondanks een negatieve impact van ongeveer $60 miljoen wegen negatieve valuta-effecten.
  • De GAAP operationele kosten3 daalde met ongeveer $160 miljoen. Exclusief speciale posten en niet-operationele pensioen/OPEB kosten, daalden de operationele kosten met ongeveer $220 miljoen, een verlaging van 12 procent ten opzichte van vorig jaar.
  • GAAP corporate uitgaven daalden 26 procent ten opzichte van vorig jaar. Exclusief speciale posten, daalden de corporate uitgaven met $65 miljoen of 44 procent.
  • Over geheel 2016 verwacht DuPont nu een GAAP winst van tussen de $2,70 - $2,75 per aandeel . Het heeft de low-end van de eerder bekendgemaakte verwachting van de operationele winst2 over 2016 met $ 0,10 per aandeel verhoogd naar $3,15 - $3,20 per aandeel.
2016 Outlook
DuPont verwacht nu een GAAP winst over geheel 2016 van tussen de $2,70 en $2,75 per aandeel en een operationele winst2 van tussen de $3,15 en $3,20 per aandeel, een stijging van $0,10 per aandeel ten opzichte van de low-end van de eerder bekendgemaakte verwachting. De verwachte impact van negatieve valuta-effecten voor geheel 2016 worden nu geschat op $0,15 per aandeel. Het bedrijf blijft bij de verwachting dat het wereldwijde kostenbesparings- en herstructureringsprogramma van 2016 $0,64 per aandeel opbrengt en dat een hogere belasting in 2016 een verwachte tegenvaller van ongeveer $0,10 per aandeel oplevert. De GAAP winst voor geheel 2016 is inclusief de verwachte kosten van ongeveer $0,45 per aandeel voor transactiekosten in verband met de fusie met Dow. Voor het derde kwartaal van 2016 verwacht het bedrijf dat de operationele winst per aandeel 50 procent hoger zal liggen dan vorig jaar.
DuPont houdt een conference call en webcast op dinsdag 26 juli 2016 om 8:00 EDT om dit nieuwsbericht te bespreken. Bezoek de Investor website van DuPont voor de webcast en extra presentatiematerialen (Events & Presentations) op www.investors.dupont.com. De conference call webcast kan tot 90 dagen nadien beluisterd worden via telefoonnummer +1-630-652-3042, en wachtwoord 38251527#. Voor meer informatie, bezoek het Investor Center op http://www.dupont.com.

1. Generally Accepted Accounting Principles (GAAP)
  2. See schedules A, C, and D for definitions and reconciliations of non-GAAP measures.
  3. GAAP operating costs defined as other operating charges, selling, general & administrative, and research & development costs.

Over DuPont
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, niet-gouvernementele organisaties en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupontnederland.nl of www.dupont.com.

E. I. du Pont de Nemours and Company

Forward-Looking Statements: This communication contains “forward-looking statements” within the meaning of the federal securities laws, including Section 27A of the Securities Act of 1933, as amended, and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. In this context, forward-looking statements often address expected future business and financial performance and financial condition, and often contain words such as “expect,” “anticipate,” “intend,” “plan,” “believe,” “seek,” “see,” “will,” “would,” “target,” similar expressions, and variations or negatives of these words.

Forward-looking statements by their nature address matters that are, to different degrees, uncertain, such as statements about the consummation of the proposed transaction and the anticipated benefits thereof. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology and, in general, for products for the agriculture industry; outcome of significant litigation and environmental matters, including realization of associated indemnification assets, if any; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, natural disasters and weather events and patterns which could affect demand as well as availability of products for the agriculture industry; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses; and risks related to the agreement entered on December 11, 2015, with The Dow Chemical Company pursuant to which the companies have agreed to effect an all-stock merger of equals, including the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, the ability to fully and timely realize the expected benefits of the proposed transaction and risks related to the intended business separations contemplated to occur after the completion of the proposed transaction. Important risk factors relating to the proposed transaction and intended business separations include, but are not limited to, (i) the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, including obtaining regulatory approvals, anticipated tax treatment, unforeseen liabilities, future capital expenditures, revenues, expenses, earnings, synergies, economic performance, indebtedness, financial condition, losses, future prospects, business and management strategies for the management, expansion and growth of the new combined company’s operations and other conditions to the completion of the merger, (ii) the ability of Dow and DuPont to integrate the business successfully and to achieve anticipated synergies, risks and costs and pursuit and/or implementation of the potential separations, including anticipated timing, any changes to the configuration of businesses included in the potential separation if implemented, (iii) the intended separation of the agriculture, material science and specialty products businesses of the combined company post-mergers in one or more tax efficient transactions on anticipated terms and timing, including a number of conditions which could delay, prevent or otherwise adversely affect the proposed transactions, including possible issues or delays in obtaining required regulatory approvals or clearances, disruptions in the financial markets or other potential barriers, (iv) potential litigation relating to the proposed transaction that could be instituted against Dow, DuPont or their respective directors, (v) the risk that disruptions from the proposed transaction will harm Dow’s or DuPont’s business, including current plans and operations, (vi) the ability of Dow or DuPont to retain and hire key personnel, (vii) potential adverse reactions or changes to business relationships resulting from the announcement or completion of the merger, (viii) uncertainty as to the long-term value of DowDuPont common stock, (ix) continued availability of capital and financing and rating agency actions, (x) legislative, regulatory and economic developments, (xi) potential business uncertainty, including changes to existing business relationships, during the pendency of the merger that could affect Dow’s and/or DuPont’s financial performance, (xii) certain restrictions during the pendency of the merger that may impact Dow’s or DuPont’s ability to pursue certain business opportunities or strategic transactions and (xiii) unpredictability and severity of catastrophic events, including, but not limited to, acts of terrorism or outbreak of war or hostilities, as well as management’s response to any of the aforementioned factors. These risks, as well as other risks associated with the proposed merger, are more fully discussed in the joint proxy statement/prospectus included in the registration statement on Form S-4 declared effective by the SEC on June 9, 2016 (File No. 333-209869), as last amended, (the “Registration Statement”) in connection with the proposed merger. While the list of factors presented here is, and the list of factors presented in the Registration Statement are, considered representative, no such list should be considered to be a complete statement of all potential risks and uncertainties. Unlisted factors may present significant additional obstacles to the realization of forward-looking statements. Consequences of material differences in results as compared with those anticipated in the forward-looking statements could include, among other things, business disruption, operational problems, financial loss, legal liability to third parties and similar risks, any of which could have a material adverse effect on Dow’s or DuPont’s consolidated financial condition, results of operations, credit rating or liquidity. Neither Dow nor DuPont assumes any obligation to publicly provide revisions or updates to any forward-looking statements regarding the proposed transaction and intended business separations, whether as a result of new information, future developments or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws. The company undertakes no duty to publicly revise or update any forward-looking statements as a result of future developments, or new information or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws.