DuPont maakt operationele winst per aandeel over vierde kwartaal en geheel 2014 bekend van respectievelijk $0,71 en $4,01

Verhoogt totaal verwachte kostenbesparingen door operationele redesign tot minstens $ 1,3 miljard

Dordrecht, 27 januari 2015 – DuPont maakte vandaag een operationele winst over het vierde kwartaal 2014 bekend van $0,71 per aandeel in vergelijking met $0,59 per aandeel in het voorgaande jaar.  GAAP1 winst uit lopende bedrijfsactiviteiten bedroeg $668 miljoen of $0,73 per aandeel, versus $183 miljoen of $0,19 per aandeel in het afgelopen jaar. De resultaten over het vierde kwartaal weerspiegelen een jaar na jaar toename met 20% van de operationale winst per aandeel dankzij een aantal bedrijfsacties, waaronder strategische portfolio initiatieven, een voortdurende verbetering van de productiviteit door de operationele redesign van het bedrijf, een vermindering van de prestatiegebaseerde compensatie, en de inkoop van eigen aandelen.

Over het gehele jaar 2014 realiseerde DuPont een operationele winst van $4,01 per aandeel versus $3,88 per aandeel in het voorgaande jaar. GAAP1 winst uit lopende bedrijfsactiviteiten bedroeg $3,90 per aandeel, versus $3,04 per aandeel in 2013.

Volume, marges en winst groeiden in de meeste segmenten, ondanks belangrijke markt- en macro-economische uitdagingen, waaronder een zwakkere landbouweconomoie, een sterkere dollar en een moeilijke marktomgeving voor een correcte prijszetting.

“Onze vierde kwartaalresultaten weerspiegelen een voortdurende vooruitgang van ons strategisch plan om hogere groei en hogere waarde te leveren, mede door een voortdurende portfolioverfijning d.m.v. een aantal strategische portfolio acties en een gestage voortgang van de geplande Chemours afsplitsing, aanzienlijke kostenbesparingen door onze operationele redesign en productiviteitsinitiatieven, en een aanhoudend kapitaalrendement voor onze aandeelhouders door het aandeleninkoopprogramma ter waarde van $2 miljard en een toename van het gewone aandelendividend met 4 procent,” zei DuPont Voorzitter en CEO Ellen Kullman.

"De snelle vooruitgang van ons redesign initiatief heeft ons in staat gesteld om een ‘run-rate’ doelstelling van $1 miljard te realiseren tegen eind 2015, goed voor op schema, en we hebben minstens $300 miljoen geïdentificeerd aan bijkomende mogelijkheden om onze aktiviteiten verder te stroomlijnen en onze kosten te reduceren.  Dit initiatief blijft een topprioriteit en we verwachten mettertijd nog meer resultaten," voegde Kullman eraan toe.  "In 2015 blijven we gefocust op het genereren van een superieur rendement voor onze aandeelhouders, onder meer door een kapitaalrendement van het verwachte Chemours dividend, terwijl we DuPont positioneren voor onze volgende fase van groei."

Bedrijf verhoogt verbintenis tot kostenbesparingen en schets verwachte kapitaalrendement van éénmalig Chemours dividend

DuPont verbindt zich ertoe om meer kostenbesparingen te realiseren door operationele redesigninitiativen met ongeveer $300 miljoen tot minstens $1.3 miljard totaal verwachte besparingen tegen 2017.  Daarnaast, tegen eind 2015, verwacht het bedrijf jaarlijkse ‘run-rate’ besparingen van ongeveer $1 miljard, een aanzienlijke voorsprong op haar eerder aangekondigde schema.

Bovendien zei het bedrijf dat het naar verwachting, alle of nagenoeg alle opbrengen van het éénmalig Chemours dividend zal uitkeren aan de DuPont aandeelhouders door een inkoop van aandelen over de 12 tot 18 maanden volgend op de afsplitsing van Chemours.  Gebaseerd op de vooropgestelde BB credit rating van Chemours, zal dit naar verwachting ongeveer $4 miljard bedragen, in afwachting van de finale credit ratings en onderliggende zakelijke voorwaarden voor Chemours.

Over het vierde kwartaal

·         De omzet bedroeg $7,4 miljard versus $7,7 miljard in dezelfde periode vorig jaar, een daling van 5 procent die voornamelijk te wijten is aan portfolio wijzigingen en negatieve valuta-effecten.

·         Volumes namen toe in alle segmenten met uitzondering van Electronics & Communications.

·         De operationele winst van de segmenten bedroeg $1.014 miljoen en weerspiegelt een gedisciplineerde uitvoering ondanks macro-economische tegenwind, waaronder een zwakke landbouweconomie en de impact van een sterkere U.S. dollar.

·         Kostenbesparingen door de operationale redesign droegen $0,05 per aandeel bij tot de operationele winst.

Over het hele jaar

·         Omzet over het hele jaar bedroeg $34,7 miljard versus $35,7 miljard in 2013, en daalde met 3 procent door zwakke landbouwmarkten, portfolio wijzigingen en neagtieve valuta-effecten.  Een toename in verkoopvolumes (1 procent) werd teniet gedaan door prijs.

·         De operationele segmentwinst van  $6 miljard steeg met 1 procent versus $5,9 miljard in 2013 daar de negatieve impact van portfolio wijzigingen en valuta ruimschoots teniet gedaan werd door voortdurende productiviteitsverbeteringen, lage prestatiegebaseerde compensaties en opbrengsten van desinvesteringen.

·         De afsplitsing van Chemours blijft op koers, zoals voozien in de initiële ‘Form 10 filing’ op 18 december.

Geconsolideerde netto-omzet over het vierde kwartaal

De netto-omzet over het vierde kwartaal 2014 van $7,4 miljard daalde met 5 procent tegenover 2013, door portfolio wijzigingen (4 procent), lagere locale verkoopprijzen (1 procent) en negatieve valuta-invloeden (3 procent), gedeetelijk teniet gedaan door hogere volumes (3 procent).

Geconsolideerde netto-omzet over het ganse jaar 2014

De netto-omzet over het ganse jaar 2014 van $34,7 miljard daalde met 3 procent tegenover 2013, door de impact van protfolio wijzigingen (2 procent), lagere locale verkoopprijzen (1 procent) en negatieve valuta-invoeden (1 procent), gedeeltelijk teniet gedaan door hogere volumes (1 procent).

Vooruitzicht

Het bedrijf verwacht over het ganse jaar 2015 een operationele winst per aandeel tussen $4,00 en $4,20, inclusief de jaarvooruitzichten voor het Performance Chemicals segment. Dit vooruitzicht weerspiegelt een negatief valuta-effect van ongeveer $0,60 per aandeel door de recente versterking van de dollar gebaseerd op een gemiddelde korf van wisselkoersen op 23 januari. Het valuta-effect zal naar verwachting het grootst zijn in de eerste helft van het jaar door het seizonsgebonden karakter van het operationeel resultaat van de landbouw in het noordelijk halfrond. In 2015 verwacht het bedrijf dat de toename van het basis-belastingstarief t.o.v. vorig jaar een negatief effect zal hebben van ongeveer $0,15 per aandeel. Het bedrijf verwacht ook dat de operationele redesign ongeveer $0,35 per aandeel aan besparingen zal opleveren in 2015.

De vooruitzicten voor 2015 weerspiegelen niet de geplande afsplitsing van het Performance Chemicals segment of de impact van het verwachte kapitaalrendement m.b.t. de afsplitsing.

Over DuPont

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor wereldwijde uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mens en milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en haar streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com of download de DuPont EMEA News App voor iOs en Android.

Contact:

Willem Buitelaar