DuPont maakt operationele winst per aandeel over 2de kwartaal bekend van $ 1,18

Dordrecht/Mechelen, 28 juli 2015 – DuPont (NYSE: DD), een wetenschapsbedrijf dat innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de wereldmarkt brengt, maakte vandaag een operationele winst per aandeel van $ 1,18 bekend voor het tweede kwartaal, vergeleken met $ 1,17 winst per aandeel vorig jaar. GAAP1 winst bedroeg $ 1,03 per aandeel, vergeleken met $ 1,15 per aandeel vorig jaar.

De omzet over het tweede kwartaal bedroeg $ 8,6 miljard, 11 procent lager dan vorig jaar door negatieve valuta-invloeden (5 procent), veranderingen in de portfolio (2 procent), volumedalingen (2 procent) en lagere locale verkoopprijzen en productmix (2 procent). De operationale winst van de segementen voor belastingen bedroeg $ 1.586 miljoen, inclusief $ 210 miljoen, of $ 0,17 per aandeel negatieve valuta-invloed. De operationele winst omvatte $ 0,09 per aandeel aan uitkeringen in verband met koerswinsten en belastingen, toerekenbaar aan vorige periodes. De operationale winst van het Performance Chemicals segment bedroeg $ 113 miljoen, of $ 0,10 per aandeel, een daling van 55 procent versus vorig jaar.

DuPont’s Raad van Bestuur heeft een dividend over het derde kwartaal goedgekeurd van 38 cent per aandeel, het 444ste opeenvolgende kwartaaldividend sinds het allereerste dividend in het vierde kwartaal van 1904. Het derde kwartaaldividend van 38 cent per aandeel op gewone aandelen is betaalbaar op 11 september 2015, aan geregistreerde aandeelhouders op het einde van de werkdag op 14 augustus 2015. Reguliere driemaandelijks dividenden van $ 1,125 per aandeel op de $4,50 serie op preferente aandelen en $ 0,875 cent per aandeel op de $3,50 serie op preferente aandelen werden ook bekendgemaakt, en zijn beiden betaalbaar op 23 oktober 2015, aan aandeelhouders die geregistreerd zijn vanaf  9 oktober 2015.

De afsplitsing van Chemours werd afgerond op 1 juli 2015. In het eerste kwartaal van 2015, heeft DuPont de intentie tot terugkoop van eigen aandelen bekendgemaakt met de distributie-opbrengsten ontvangen van Chemours, van ongeveer $ 4 miljard. In verband met de voltooiing van de afsplitsing, heeft DuPont’s Raad van Bestuur de toestemming gegeven om $ 2 miljard gewone aandelen aan te kopen en terug te trekken tegen 31 december 2015, waarbij de rest zal gekocht en teruggetrokken worden tegen 31 december 2016. Het bedrijf verwacht een versneld aandeleninkoopplan in verband met de terugkoop van $ 2 miljard tegen het jaareinde.

“We hebben de winstmarges voortdurend verbeterd in de meeste van onze lopende businesses door onze voortdurende focus op productiviteit, terwijl we industriewijde uitdagingen in de landbouw moesten aanpakken en werden geconfronteerd met tegenvallende valuta-invloeden,” zei Ellen Kullman, Bestuursvoorzitter en CEO van DuPont. “Met de voltooiing van de afsplitsing van ons Performance Chemicals segment, maakt ‘next generation DuPont’ gebruik van ons innovatieplatform om meer waarde en groei te realiseren, met een voortdurende focus op kostenproductiviteit, een actief beheer van onze portfolio, en een gedisciplinerd kapitaalrendement.”

Highlights tweede kwartaal

• Gerealiseerde operationele winst per aandeel van $ 1,18 per aandeel in het tweede kwartaal, tegenover $ 1,17 vorig  jaar. De operationele winst van Performance Chemicals daalde met $ 0.11 per aandeel in vergelijking met vorig jaar. De GAAP winst per aandeel bedroeg $ 1,03 tegenover $ 1,15 vorig jaar.

• De operationale winst van de segementen voor belastingen bedroeg $ 1.586 miljoen, inclusief $ 210 miljoen, of $ 0,17 per aandeel negatieve valuta-invloed. Zonder valuta-invloed zou de operationale winst per aandeel gestegen zijn met 15 procent tegenover vorig jaar.
  • Operationele marges verbeterden in 5 van de 6 bedrijfssegementen die de next generation DuPont omvatten inclusief  Performance Materials, Electronics & Communications, Agriculture, Nutrition & Health, en Safety & Protection. Deze margeverbeteringen werden voornamijk gedreven door toegenomen productiviteit.
  • Kostenreducties voortvloeiend uit de operationele herstructurering droegen $ 0,10 per aandeel bij tot de operational winst van het tweede kwartaal; Totale kostenbesparingen in 2015 zullen naar verwachting toenemen tot ongeveer $ 0,40 per aandeel.

• Het bedrijf verwacht dat, over het ganse jaar 2015, de operationele winst per aandeel ongeveer $ 3,10 zal bedragen, exclusief $ 0,80 per aandeel van de verwachte operationele winst per aandeel over 2015 van Peformance Chemicals. De negatieve valuta-invloed zal naar verwachting ongeveer $ 0,60 per aandeel bedragen.

Vooruitzicht

Door de aanhoudende zwakte in de wereldwijde landbouwmarkten, vermindert het bedrijf haar verwachtingen voor 2015 in het Landbouwsegment, te wijten aan een dalende vraag naar gewasbescherming, lagere verwachtingen voor het maïsgebied in Latijns-Amerika, en lager dan verwachte sojavolumes in Noord-Amerika. Het bedrijf blijft er bij dat de operationele redesign besparingen zal opleveren van ongeveer $ 0,40 per aandeel in 2015. Daarom verwacht het bedrijf dat, over het ganse jaar 2015, de operationele winst per aandeel ongeveer $ 3,10 zal bedragen, exclusief $ 0,80 per aandeel van de verwachte operationele winst per aandeel over 2015 van het Performance Chemicals segment. Dit betekent een daling van $ 0,10 per aandeel t.o.v. de eerdere verwachte winst per aandeel van $ 4, waarin het Performance Chemicals segment was inbegrepen.

Over DuPont

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor wereldwijde uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensen en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar http://www.dupont.com.

Willem Buitelaar
Corporate Communications DuPont Nederland