DuPont maakt operationele winst per aandeel over 1e kwartaal bekend van US$1,34 Dividend in 2e kwartaal 2015 stijgt 4 procent

Dordrecht, 21 april 2015 – DuPont (NYSE: DD), een wetenschapsbedrijf dat innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de wereldmarkt brengt, maakte vandaag een operationele winst per aandeel van US$1,34 bekend voor het eerste kwartaal, waarin opgenomen zijn US$0,25 per aandeel negatieve valuta-impact, vergeleken met US$1,58 winst per aandeel vorig jaar. GAAP1 winst bedroeg US$1,0 miljard, of US$1,13 per aandeel, vergeleken met $1,4 miljard of US$1,54 per aandeel vorig jaar.

DuPont maakte ook bekend dat de Raad van Bestuur dividend over het tweede kwartaal van 49 cent per aandeel heeft goedgekeurd, een verhoging van 4 procent ten opzichte van de 47 cent die over het afgelopen kwartaal werd uitbetaald.  Dit is de vierde verhoging sinds begin 2012.  Dividend over het tweede kwartaal van 49 cent per aandeel voor gewone aandelen wordt op 12 juni 2015 uitbetaald aan aandeelhouders die op 15 mei 2015 aan het einde van de handelsdag geregistreerd staan.

“DuPont heeft verbeteringen op het gebied van volume en marge gerealiseerd in de meerderheid van de segmenten die na de afsplitsing deel zullen uitmaken van het bedrijf, door een sterke focus op innovatie, gedisciplineerde uitvoering en voortdurende verbetering van de efficiëntie en reductie van kosten, zelfs onder lastige omstandigheden ten aanzien van valuta en marktomstandigheden,” zei Ellen Kullman, Bestuursvoorzitter en CEO van DuPont.  “We verwachten dat onze prestaties in de rest van het jaar voort zullen bouwen op dit momentum, gestimuleerd door de verkoop van nieuwe producten en de voordelen van onze versnelde operationele herstructurering. We maken ook onze vierde verhoging van kwartaaldividend sinds 2012 bekend, wat ons vertrouwen weergeeft in de voortdurende sterkte van ons bedrijf zoals we dat na de afsplitsing voortzetten, en in de mogelijkheid om onze reputatie van stabiele groei voort te zetten door vermogen uit te betalen aan onze aandeelhouders.”

“2015 is een belangrijk jaar in onze transformatie. De afsplitsing van Chemours verloopt volgens planning voor het midden van dit jaar, en we verwachten vrijwel alles van de ongeveer US$ 4 miljard eenmalige dividend te kunnen uitkeren in een periode van 12 tot 18 maanden na de afsplitsing. Een deel daarvan zal worden uitgekeerd voor het eind van 2015. Na de afsplitsing zal DuPont zich volledig concentreren op drie zeer aantrekkelijke strategische aandachtsvelden waarin de wetenschappelijke en technologische capaciteiten de meeste waarde voor onze aandeelhouders kunnen opbrengen. We hebben er alle vertrouwen in dat DuPont van zijn momentum gebruik zal blijven maken, de aandeelhouderswaarde zal laten toenemen door gebruik te maken van ons innovatieplatform, bewust om te gaan met operationele efficiëntie en kosten, door onze portfolio actief te managen en door gedisciplineerde opbrengst uit investeringen.”

Highlights Eerste Kwartaal

·         Gerealiseerde operationele winst per aandeel van US$ 1,34 per aandeel in het eerste kwartaal, inclusief negatieve valuta-invloeden (US$ 0,25 per aandeel) in de resultaten van de bedrijfssegmenten.

·         Gerealiseerde volumegroei en operationele margeverbetering in Performance Materials, Safety & Protection, Nutrition & Health en Industrial Biosciences alsook de introductie van meer dan 600 nieuwe producten in het eerste kwartaal – een toename van 5 procent in vergelijking met vorig jaar.

·         De omzet bedroeg US$ 9,2 miljard, 9 procent lager dan vorig jaar door valuta-invloeden (6 procent), veranderingen in de portfolio (2 procent) en verwachte indutriebrede uitdagingen in Agriculture en Performance Chemicals.

·         Kostenreducties voortvloeiend uit de operationele redesign droegen US$ 0,10 per aandeel bij tot de operational winst van het eerste kwartaal; Totale kostenbesparingen in 2015 zullen naar verwachting toenemen tot ongeveer US$ 0,40 per aandeel.

·         De verwachte negatieve valuta-invloeden in 2015 namen toe met ongeveer US$ 0,80 per aandeel, tegenover de US$ 0,60 per aandeel die we eerder communiceerden; Het bedrijf verwacht dat, over het ganse jaar 2015, de operationele winst per aandeel aan de lagere kant van de eerder gecommuniceerde vork van of US$ 4,00 en US$ 4,20 zal liggen, met inbegrip van het Performance Chemicals segment.

Wereldwijde geconsolideerde netto-omzet over het eerste kwartaal

De netto-omzet over het eerste kwartaal 2015 bedroeg US$ 9,2 miljard, 9 procent lager ten opzichte van vorig jaar door negatieve valuta-invloeden (6 procent), wijzigingen in de portfolio (2 procent) en verwachte industrie-brede uitdagingen in de segmenten Agriculture en Performance Chemicals.

Vooruitzicht

Gezien de aanhoudende versterking van de Amerikaanse dollar ten opzichte van een gemiddelde korf van wisselkoersen voor de week van 13 april, verwacht het bedrijf  in 2015 een negatieve valuta-invloed van ongeveer       US$ 0,80 per aandeel, tegenover de US$ 0,60 per aandeel die geschat werd op 23 januari.  Het bedrijf verwacht eveneens dat de operationele herstructurering in 2015 besparingen zal opleveren van ongeveer US$ 0,40 per aandeel.  Hierdoor verwacht het bedrijf dat de operationele winst per aandeel in 2015 aan de lagere kant van de eerder gecommuniceerde range van US$ 4,00 tot US$ 4,20 zal liggen, met inbegrip van het volledige jaarvooruitzicht van het Performance Chemicals segment.

De vooruitzichten voor 2015 weerspiegelen niet de geplande afsplitsing van het Performance Chemicals segment of de impact van het verwachte kapitaalrendement gerelateerd aan deze afsplitsing.

DuPont zal een conference call webcast houden op dinsdag 21 april 2015 om 9:00 AM EDT om dit persbericht verder te bespreken.  Bezoek de investor website van DuPont voor de webcast en bijkomend presentatiemateriaal  (Events & Presentations) op www.investors.dupont.com.  De conference call webcast kan tot 90 dagen nadien herbeluisterd worden via tel. +1-630-652-3042, en paswoord 38251527#.  Ga naar het investor center op http://www.dupont.com voor additionele informatie.

Use of Non-GAAP Measures

Management believes that certain non-GAAP measurements are meaningful to investors because they provide insight with respect to ongoing operating results of the company.  Such measurements are not recognized in accordance with GAAP and should not be viewed as an alternative to GAAP measures of performance.  Reconciliations of non-GAAP measures to GAAP are provided in schedules A, C and D.

Over DuPont

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com of download de DuPont EMEA News App voor Android en iOS.

Forward Looking Statements: This document contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” “believes,” “intends,” “estimates,” “anticipates” or other words of similar meaning. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of recent acquisitions, timing of anticipated benefits from restructuring actions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward looking statements. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology; significant litigation and environmental matters; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, weather events and natural disasters; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses and successful completion of the proposed spinoff of the Performance Chemicals segment including ability to fully realize the expected benefits of the proposed spinoff. The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.

Contact:

Willem Buitelaar