DuPont bereikt wereldwijde schikking in collectieve rechtszaak over PFOA

WILMINGTON, VS, 13 februari 2017 – DuPont en de advocaten van de eisende partijen in de collectieve rechtszaak (MDL) in Ohio zijn gezamenlijk een principe-schikking overeengekomen inzake de MDL waarin ongeveer 3.550 processen waren samengevoegd met betrekking tot claims wegens persoonlijk letsels door PFOA als gevolg van de uitstoot in het milieu van PFOA (perfluoroctaanzuur en de zouten daarvan) door de Washington Worksfabriek in West-Virginia (VS). Het totale bedrag van de schikking bedraagt 670,7 miljoen dollar, waarvan de ene helft betaald wordt door Chemours en de andere helft door DuPont. Beide ondernemingen ontkennen schuldig te zijn aan enige overtreding.

Deze schikking omvat alle claims die onder deze MDL vallen, inclusief de zaken waarvoor al uitspraak was gedaan. DuPont is al meer dan 10 jaar geleden gestopt met de productie met PFOA in deze fabriek.

Een van de voorwaarden van de schikkingsovereenkomst is de ontvangst van afstandsverklaringen of niet-ontvankelijkverklaringen, afhankelijk van welke van toepassing is, van de individuele eisende partijen.

Om potentiële wettelijke aansprakelijkheid die zich mogelijk in de toekomst voordoet met betrekking tot PFOA aan te pakken, zijn Chemours en DuPont overeengekomen dat Chemours gedurende een periode van vijf jaar jaarlijks maximaal 25 miljoen dollar betaalt aan PFOA-aanspraken die buiten de schikking vallen en dat, als dat bedrag wordt overschreden, DuPont de bijkomende aansprakelijkheid betaalt tot een hoogte van maximaal de volgende 25 miljoen dollar. Voor overige aanspraken boven dat bedrag zal Chemours jaarlijks betalen. Na deze periode van vijf jaar gaat de verplichting van Chemours tot vrijwaring onveranderd door onder de Separatieovereenkomst en is DuPont niet meer gehouden om PFOA-kosten te betalen. Chemours is ook overeengekomen, dat zij met het ingaan van de schikking haar aansprakelijkheid jegens DuPont onder de Separatieovereenkomst met betrekking tot de PFOA-kosten niet zal aanvechten, omdat Chemours van mening is dat vermeende verweermiddelen algemeen van toepassing zijn op de vrijwaringsbepalingen van de Separatieovereenkomst, en dat zulke kosten ook betrekking hebben op schadevergoeding, boetes of sancties of honoraria van advocaten daarvoor. Chemours heeft echter het verweer behouden met betrekking tot het vaststellen of bepaalde PFOA-claims wel binnen de vrijwaringsbepalingen van de Separatieovereenkomst vallen.

Over DuPont
DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, niet-gouvernementele organisaties en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen zoals de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupontnederland.nl of www.dupont.com.

Forward-Looking Statements: This communication contains “forward-looking statements” within the meaning of the federal securities laws, including Section 27A of the Securities Act of 1933, as amended, and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. In this context, forward-looking statements often address expected future business and financial performance and financial condition, and often contain words such as “expect,” “anticipate,” “intend,” “plan,” “believe,” “seek,” “see,” “will,” “would,” “target,” similar expressions, and variations or negatives of these words.

Forward-looking statements by their nature address matters that are, to different degrees, uncertain, such as statements about the consummation of the proposed transaction and the anticipated benefits thereof. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology and, in general, for products for the agriculture industry; outcome of significant litigation and environmental matters, including realization of associated indemnification assets, if any; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, natural disasters and weather events and patterns which could affect demand as well as availability of products for the agriculture industry; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses; and risks related to the agreement entered on December 11, 2015, with The Dow Chemical Company pursuant to which the companies have agreed to effect an all-stock merger of equals, including the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, the ability to fully and timely realize the expected benefits of the proposed transaction and risks related to the intended business separations contemplated to occur after the completion of the proposed transaction. Important risk factors relating to the proposed transaction and intended business separations  include, but are not limited to, (i) the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, including obtaining  regulatory approvals, anticipated tax treatment, unforeseen liabilities, future capital expenditures, revenues, expenses, earnings, synergies, economic performance, indebtedness, financial condition, losses, future prospects, business and management strategies for the management, expansion and growth of the new combined company’s operations and other conditions to the completion of the merger, (ii) the ability of Dow and DuPont to integrate the business successfully and to achieve anticipated synergies, risks and costs and pursuit and/or implementation of the potential separations, including anticipated timing, any changes to the configuration of businesses included in the potential separation if implemented, (iii) the intended separation of the agriculture, material science and specialty products businesses of the combined company post-mergers in one or more tax efficient transactions on anticipated terms and timing, including a number of conditions which could delay, prevent or otherwise adversely affect the proposed transactions, including possible issues or delays in obtaining required regulatory approvals or clearances, disruptions in the financial markets or other potential barriers, (iv) potential litigation relating to the proposed transaction that could be instituted against Dow, DuPont or their respective directors, (v) the risk that disruptions from the proposed transaction will harm Dow’s or DuPont’s business, including current plans and operations, (vi) the ability of Dow or DuPont to retain and hire key personnel, (vii) potential adverse reactions or changes to business relationships resulting from the announcement or completion of the merger, (viii) uncertainty as to the long-term value of DowDuPont common stock, (ix) continued availability of capital and financing and rating agency actions, (x) legislative, regulatory and economic developments, (xi) potential business uncertainty, including changes to existing business relationships, during the pendency of the merger that could affect Dow’s and/or DuPont’s financial performance, (xii) certain restrictions during the pendency of the merger that may impact Dow’s or DuPont’s ability to pursue certain business opportunities or strategic transactions and (xiii) unpredictability and severity of catastrophic events, including, but not limited to, acts of terrorism or outbreak of war or hostilities, as well as management’s response to any of the aforementioned factors. These risks, as well as other risks associated with the proposed merger, are more fully discussed in the joint proxy statement/prospectus included in the registration statement on Form S-4 declared effective by the SEC on June 9, 2016 (File No. 333-209869), as last amended, (the “Registration Statement”) in connection with the proposed merger. While the list of factors presented here is, and the list of factors presented in the Registration Statement are, considered representative, no such list should be considered to be a complete statement of all potential risks and uncertainties. Unlisted factors may present significant additional obstacles to the realization of forward-looking statements. Consequences of material differences in results as compared with those anticipated in the forward-looking statements could include, among other things, business disruption, operational problems, financial loss, legal liability to third parties and similar risks, any of which could have a material adverse effect on Dow’s or DuPont’s consolidated financial condition, results of operations, credit rating or liquidity. Neither Dow nor DuPont assumes any obligation to publicly provide revisions or updates to any forward-looking statements regarding the proposed transaction and intended business separations, whether as a result of new information, future developments or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws. The company undertakes no duty to publicly revise or update any forward-looking statements as a result of future developments, or new information or otherwise, should circumstances change, except as otherwise required by securities and other applicable laws.