DuPont maakt winst1 over eerste kwartaal bekend van $1,26 en winst per aandeel van $1,39

Operationele winst1 per aandeel stijgt 8 procent, exclusief valuta

Verwachting operationele winst1 per aandeel voor geheel 2016 tussen $3,05 en $3,20

Highlights Eerste Kwartaal

• Operationele winst1 over het eerste kwartaal bedroeg $1,26 per aandeel, gelijk aan vorig jaar. Exclusief $0,10 per aandeel als gevolg van negatieve valuta-effecten steeg de operationele winst per aandeel1 met 8 procent vergeleken met vorig jaar. GAAP2 winst per aandeel bedroeg $1,39 tegen $1,11 vorig jaar.
  • Operationele kosten3 daalden met ongeveer $135 miljoen, een reductie van 7 procent vergeleken met vorig jaar. Corporate uitgaven, gebaseerd op operationele winst1 daalde met 44 procent ten opzichte van vorig jaar.
  • Voordelen uit lokale prijs- en productenmix van 2 procent in Agriculture en 3 procent volumegroei in Nutrition & Health werden meer dan teniet gedaan door terugval in de meeste van de andere marktsegmenten, met een daling van de omzet van 2 procent als resultaat, exclusief valuta-effecten. Valuta zorgden voor een bijkomend negatief effect op de omzet van 4 procent.
  • Omzet in Agriculture is een weergave van de voordelen van locale prijs- en productmix, een groter maïsareaal en een sterke start van Noord-Amerikaanse maïsseizoen, dat meer dan teniet werd gedaan door negatieve valuta-effecten en lager volume op het gebied van gewasbescherming en sojabonen.
  • Segment operationele winst per aandeel1 voor belasting van  $1.717 miljoen omvatte ongeveer $110 miljoen negatieve valuta-effecten. De operationele marge in Protection Solutions, Industrial Biosciences, Nutrition & Health en Agriculture nam toe.
  • DuPont verwacht nu een operationele winst1 over geheel 2016 van tussen de $3,05 en $3,20 per aandeel, een toename van $0,10 per aandeel ten opzichte van de voorgaande verwachting.

Dordrecht, 25 april 2016 – DuPont (NYSE: DD), een wetenschapsbedrijf dat innovatieve producten, materialen en diensten van wereldklasse op de markt brengt kondigde vandaag een operationele winst1  over het eerste kwartaal van 2016 aan van $1,26 per aandeel, gelijk aan de $1,26 per aandeel vorig jaar. De GAAP2 winst bedroeg $1,39 per aandeel, vergeleken met $1,11 per aandeel vorig jaar.

De omzet in het eerste kwartaal bedroeg in total $7,4 miljard, wat 6 procent minder is in vergelijking met vorig jaar, veroorzaakt door negatieve valuta-effecten (4 procent) en volume (2 procent).

De Raad van Bestuur van DuPont keurde vandaag een dividend voor het tweede kwartaal goed van $0,38 per aandeel, het 447e opeenvolgende kwartaaldividend sinds het bedrijf voor het eest dividend uitkeerde in het vierde kwartaal van 1904. Het dividend over het tweede kwartaal van $0, 38 per gewoon aandeel wordt op 10 juni 2016 uitgekeerd aan aandeelhouders die geregistreerd staan op 13 mei 2016. Gewoon kwartaaldividend van $1,125 per aandeel voor de $4,50 serie preferente aandelen en $0,875 cent per aandeel voor de $3,50 serie preferente aandelen werden ook bekendgemaakt, en worden op 25 juli 2016 uitbetaald aan aandeelhouders die op 8 juli geregistreerd staan.

“Solide uitvoering, voordelen van de lokale prijs- en productenmix en een groter maïsareaal hebben tot een sterke start van het jaar voor onze Landbouwdivisie geleid”, zei Bestuursvoorzitter en CEO Ed Breen van DuPont. “Onze andere divisies hebben het over het algemeen ook goed gedaan, zelfs licht boven onze verwachtingen. We boekten vooruitgang met ons wereldwijde kostenbesparings- en herstructureringsplan en zijn op koers om de besparingen van $730 miljoen in 2016 te behalen, waarin aanzienlijke verbeteringen begrepen zijn van onze corporate kostenbeheersing.” Om eraan toe te voegen: “We hebben ook belangrijke mijlpalen behaald in onze voorgenomen fusie van gelijken met Dow en vooruitkijkend naar de rest van het jaar blijven we ons richten op het versnellen van ons waarde-creërende werk, door te investeren in onze kernactiviteiten, en de voorgenomen fusie van gelijken af te ronden.”

Verwachting voor 2016

Het bedrijf verwacht nu een operationele winst1 over geheel 2016 van tussen de $3,05 en $3,20 per aandeel, wat een toename is ten opzichte van de vorige richtlijn van $2,95 tot $3,10 per aandeel, een toename van 10 tot 16 procent ten opzichte van vorig jaar. De geschatte negatieve valuta-effecten over geheel 2016 zal nu naar verwachting op $0,20 per aandeel uitkomen, vergeleken met een eerder bekendgemaakte verwachting van $0,30 per aandeel. De Amerikaanse dollar is zwakker geworden ten opzichte van de meeste valuta sinds de verwachting van 26 januari 2016. De geschatte tegenvaller vanwege een hogere belasting in 2016 wordt nu geschat op ongeveer $0,10 per aandeel. Ook omvat de richtlijn van het bedrijf een groter areaal van geplante maïs dan in de voorgaande verwachting was opgenomen en een tegenvaller vanwege de transitie van Pioneer naar een op een agentschap gebaseerde marktbenadering in het zuiden van de Verenigde Staten, waardoor een deel van de omzet van 2016 naar het eerste kwartaal van 2017 zal overgaan. Het bedrijf blijft bij de verwachting van een opbrengst van $0,64 per aandeel van het wereldwijde kostenbesparings- en herstructureringsplan van 2016. Over de eerste helft van 2016 verwacht het bedrijf een operationele winst die gelijk is aan die van vorig jaar. Seizoen gerelateerde opbrengsten die tot in maart zijn gerealiseerd uit een betere start in Agriculture dan verwacht zullen naar verwachting teniet gedaan worden in het tweede kwartaal.

Klik hier voor het volledige persbericht (in het Engels).

1Operating earnings and operating earnings per share are defined as earnings excluding significant items and non-operating pension/OPEB costs.  See schedules A, C, and D for reconciliations of non-GAAP measures.

2Generally Accepted Accounting Principles (GAAP)

3Operating costs defined as other operating charges, selling, general & administrative, and research & development costs, excluding significant items and non-operating pension/OPEB costs.  See Schedule D for reconciliation of non-GAAP measures.