DuPont Industrial Biosciences en ADM werken samen aan molecuul om bioplastics te maken

IB_dupont_adm_thumb

Samenwerking opent de weg naar talrijke mogelijkheden op gebied van bio-based materialen

WILMINGTON, Del., 19 januari  2016 — DuPont Industrial Biosciences (DuPont) en Archer Daniels Midland Company (ADM), twee toonaangevende bedrijven op het gebied van wetenschap en landbouw, hebben een revolutionair proces aangekondigd voor de productie van hoogwaardige hernieuwbare materialen. De technologie kan worden toegepast bij in verpakking, textiel, engineering plastics en tal van andere industriële toepassingen.

De bedrijven ontwikkelden een productiemethode voor  furan dicarboxylic methylester (FDME) uit fructose.  FDME is een uitermate gezuiverde derivaat van furandicarboxylic acid (FDCA), één van de 12 bouwstenen die het Amerikaanse Ministerie van Energie heeft aangeduid om omgezet te kunnen worden in een aantal hoogwaardige, bio-based chemische grondstoffen of materialen die een belangrijke component kunnen zijn in een aantal toepassingen. Er wordt al lang onderzoek naar gedaan, maar tot nu toe was het niet beschikbaar op commerciële schaal en tegen aanvaardbare kosten. De nieuwe FDME technologie is efficiënter en eenvoudiger dan de traditionele conversiemethoden en levert meer opbrengst, kost minder energie en minder investeringen.

De samenwerking bundelt de kennis van ADM op het gebied van fructoseproductie en koolhydraten en de kennis van DuPont op het gebied van biotechnologie, chemie, materialen en toepassingen in een sterke gezamenlijke kennisportfolio.

“Dit molecuul is een game-changer die kosteneffectieve productie mogelijk maakt van een breed scala aan 100 procent hernieuwbare, hoogwaardige chemicaliën en polymeren voor tal van industriën”, zegt Simon Herriot, global business director voor biomaterialen bij DuPont. “ADM is een topbedrijf in de landbouw dat sterk is in technologische ontwikkeling. Zij zijn de ideale partner om deze nieuwe hernieuwbare supply chain voor FDME te ontwikkelen.”

Een van de eerste polymeren die worden ontwikkeld met gebruikmaking van FDME is polytrimethylene furandicarboxylate (PTF), een nieuwe polyester die ook wordt gemaakt van DuPont’s zelf-ontwikkelde Bio-PDO™ (1,3-propanediol). PTF is een 100 procent hernieuwbare en recycleerbare polymeer die, bij gebruik voor flessen en andere drankverpakkingen, veel beter gassen tegenhoudt dan andere polyestersoorten.  Daarmee is PTF een uitstekend alternatief voor klanten in de drankverpakkingsindustrie die de houdbaarheid van hun producten willen verbeteren.

“FDME biedt onze klanten geweldige mogelijkheden om nieuwe markten te betreden en betere producten te ontwikkelen met duurzame, bio-based materialen”, zegt  Kevin Moore, president, renewable chemicals bij ADM. “DuPont is toonaangevend op het gebied van biomaterialen, en daarmee een uitstekende partner om ons te helpen dit product op de markt te brengen.” De eerste stap die ADM en DuPont daartoe nemen is het opschalen van het FDME project. De bedrijven willen in Decatur, Illinois een geïntegreerde demonstratieplant bouwen die per jaar 60 ton produceert, genoeg om potentiële klanten de hoeveelheid te leveren om te testen en onderzoek te doen. Klik hier voor meer informatie over dit project.

Kijk voor meer informatie over ADM op www.adm.com

DuPont Industrial Biosciences werkt samen met klanten in tal van industrieën aan de verbetering van producten en de verduurzaming van processen. Dankzij een unieke combinatie van biotechnologie, wetenschappelijke kennis op het gebied van chemie en materialen worden bio-based oplossingen geboden die beantwoorden aan de wat nodig is voor een groeiende wereldbevolking en de bescherming van ons milieu voor komende generaties.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com, www.dupontnederland.nl of www.dupontdenemours.be.

Forward-Looking Statements: This document contains forward-looking statements which may be identified by their use of words like “plans,” “expects,” “will,” “believes,” “intends,” “estimates,” “anticipates” or other words of similar meaning. All statements that address expectations or projections about the future, including statements about the company’s strategy for growth, product development, regulatory approval, market position, anticipated benefits of recent acquisitions, timing of anticipated benefits from restructuring actions, outcome of contingencies, such as litigation and environmental matters, expenditures and financial results, are forward-looking statements. Forward-looking statements are not guarantees of future performance and are based on certain assumptions and expectations of future events which may not be realized. Forward-looking statements also involve risks and uncertainties, many of which are beyond the company’s control. Some of the important factors that could cause the company’s actual results to differ materially from those projected in any such forward-looking statements are: fluctuations in energy and raw material prices; failure to develop and market new products and optimally manage product life cycles; ability to respond to market acceptance, rules, regulations and policies affecting products based on biotechnology and, in general, for products for the agriculture industry; outcome of significant litigation and environmental matters, including realization of associated indemnification assets, if any; failure to appropriately manage process safety and product stewardship issues; changes in laws and regulations or political conditions; global economic and capital markets conditions, such as inflation, interest and currency exchange rates; business or supply disruptions; security threats, such as acts of sabotage, terrorism or war, natural disasters and weather events and patterns which could affect demand as well as availability of products for the agriculture industry; ability to protect and enforce the company’s intellectual property rights; successful integration of acquired businesses and separation of underperforming or non-strategic assets or businesses; and risks related to the agreement entered on December 11, 2015, with The Dow Chemical Company pursuant to which the companies have agreed to effect an all-stock merger of equals, including the completion of the proposed transaction on anticipated terms and timing, the ability to fully and timely realize the expected benefits of the proposed transaction and risks related to the intended business separations contemplated to occur after the completion of the proposed transaction. The company undertakes no duty to update any forward-looking statements as a result of future developments or new information.