DuPont™ Delrin® acetaal verbetert betrouwbaarheid en gebruiksgemak van insulinepen

Delrin Injector Pen In Use

Een vooraanstaand farmaceutisch bedrijf van wereldniveau gebruikt een type Delrin® acetaal homopolymeer met een lage weerstand en hoge slagvastheid voor twee onderdelen in een nieuwe insulinepen. De Delrin® acetaal homopolymeer voor deze insulinepen wordt geproduceerd in Dordrecht.

Dit type Delrin®, dat voldoet aan standaards voor de gezondheidszorg, wordt gebruikt in twee holle componenten die bepalend zijn voor de juiste dosering van het systeem. De lage weerstand die Delrin® acetaal homopolymeer van nature heeft, zorgt ervoor dat de frictie binnenin het mechanisme van de pen wordt verminderd waardoor bij voorbeeld de kracht die de patiënt moet zetten om te injecteren wordt verminderd. De uitstekende slagsterkte van Delrin® helpt tegen breuk wanneer de pen valt.

Het systeem werd ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen de fabrikant, het ontwikkelingsbureau waarmee het samenwerkt, het spuitgietbedrijf en de applicatie-ontwikkelingsexperts van DuPont.

De hoge mate van vloeibaarheid van Delrin® maakt gebruik mogelijk van multi-cavity hot runner vormen met een hoge productiviteit, waardoor kosteneffectief kleine onderdelen tot 0,1 gram geproduceerd kunnen worden bij weinig uitval. Bovendien biedt Delrin® ook een uitstekende vormvastheid.

Laurent Hanen, DuPont Performance Materials European segment leader – Medical, zegt: "De gezondheidssector is een zeer veeleisende markt die sterk gereguleerd is en sterk wordt bepaald door de behoeften van consumenten. Onze brede materiaalportfolio, ondersteuning bij ontwikkeling en hoogstaande technische kennis kunnen klanten helpen te voldoen aan hun meest stringente eisen.”

DuPont heeft zijn kennis en kunde bewezen en laten zien tijdens de ontwikkeling en de testfase van de twee onderdelen. Daardoor kon de opdrachtgever het gedeelte dat is gemaakt van Delrin® acetaal homopolymeer met het volste vertrouwen valideren voor gebruik, en de ontwikkeltijd verkorten.

De portfolio van DuPont producten voor de gezondheidszorg biedt* uitstekende structuur- en vormgieteigenschappen die vaak ontwerp en productie van dunnere en lichtere onderdelen mogelijk maken. Verschillende typen maken hoge doorvoer mogelijk voor het vormen van geometrisch gecompliceerde onderdelen.

Bovendien vereisen de producten in deze portfolio minimale tot geen afwerking, maken ze snelle productiecycli mogelijk en zijn ze duurzamer voor een langere levensduur, waarmee kosten kunnen worden bespaard. DuPont helpt klanten actief bij materiaalkeuze, ontwerp van machines en verbetering van het spuitgietproces.

*Het productaanbod van DuPont voor de gezondheidszorg voldoet aan richtlijnen van voedselautoriteiten, ISO 10993-5 en -11 en USP Class VI testvereisten. Speciale producten voor de gezondheidszorg worden ook geproduceerd volgens de richtlijnen van Good Manufacturing Practice (GMP).

DuPont Performance Materials (DPM) produceert een breed scala van kunststoffen, elastomeren, polymeren uit hernieuwbare bronnen, lijmen, verzegelingen, modifiers en hoogwaardige onderdelen en vormen volgens specificaties over de gehele wereld.  DPM ondersteunt ook een wereldwijd netwerk van regionale applicatie-ontwikkelingsexperts die samenwerken met opdrachtgevers in de gehele waardeketen om onderdelen, films en consumentenproducten te ontwikkelen die betere mobiliteit mogelijk maken in de automobielsector, beschermen en bewaren in verpakking en gemak, comfort en veiligheid te verbeteren in deze en andere industriële en consumentenmarkten, waaronder bouw en constructie, elektriciteit en elektronica en sportartikelen.

DuPont (NYSE: DD) voorziet de wereldmarkt sinds 1802 van hoogkwalitatieve wetenschap en techniek in de vorm van innovatieve producten, materialen en diensten. Het bedrijf gelooft erin dat we, door samenwerking met klanten, regeringen, ngo’s en thought leaders, oplossingen kunnen vinden voor mondiale uitdagingen als de zorg voor voldoende gezonde voeding voor iedereen, het verminderen van de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het beschermen van mensenlevens en het milieu. Ga voor meer informatie over DuPont en zijn streven naar inclusive innovation naar www.dupont.com.

Het DuPont Oval Logo, DuPont™ en Delrin® zijn geregistreerde handelsmerken of handelsmerken van E.I. du Pont de Nemours and Company of zijn dochterondernemingen.